Advertentiefraude

7 februari 2011

Wij krijgen soms klanten die enorme facturen hebben gekregen omdat zij opdracht gegeven zouden hebben voor een vermelding in een nepgids of op een website. Iedereen denkt daar nooit in te zullen trappen, maar de praktijk leert anders.

Meestal begint het met een amicaal telefoontje. Na de verplichte ‘hoe is het?’over en weer, vraagt de verkoper u of u uw bedrijfsgegevens nog even wilt nakijken die hij u zo toe faxt. Dit voor het verlengen van de gratis vermelding, of de beëindiging daarvan. Meestal is er haast bij, omdat de gids morgen ter perse gaat, of dat een concurrent benaderd zal
worden.

U krijgt dan een fax waarop uw advertentie prijkt. Nog geen 5 minuten later gaat de telefoon met de vraag of alle gegevens kloppen en of u de fax zo snel mogelijk ondertekend wilt terugsturen.

De advertentie blijkt vaak gekopieerd uit een uitgave waar u wel opdracht voor heeft gegeven. In de kleine lettertjes staat dat u opdracht geeft voor een betaalde vermelding en dat de ondertekenaar verklaart dat hij bevoegd is om uw bedrijf te vertegenwoordigen.

Vervolgens krijgt u een factuur van soms duizenden euro’s. Vaak zit daarbij een gidsje (waarvan er maar een tiental is gedrukt) of een link naar een website (die normaal gesproken onvindbaar is). Als u die factuur niet betaalt krijgt u een brief van een malafide incassobureau waarin gedreigd wordt met dagvaarding of faillissementsaanvraag.

Laatst had ik een koekenbakker uit het hoge Noorden die zeer amicaal naar kantoor (die durft!) belde. Mijn medewerkster verbond hem gelijk naar mij door. Ik zou rond de zomervakantie opdracht hebben gegeven voor een advertentie. Toen ik zei dat ik hem niet kende en dat ik me de
opdracht niet kon herinneren, werd hij boos. Afspraak was afspraak en zo kende hij mij toch niet. Nadat ik zei dat ik geen grote mond van hem accepteerde en we niet samen hadden geknikkerd, begon hij met een zielig verhaal over gereserveerde ruimte en bood hij korting aan. Ik heb
hiervoor bedankt, waarop hij weer boos werd. Ik kon de dagvaarding wel tegemoet zien.

Hoe denken rechters hier over? In beginsel vindt een rechter dat een particulier onder bijna alle afspraken uit kan, omdat hij de reikwijdte daarvan niet goed heeft begrepen. Van een ondernemer mag echter verlangd worden dat die de kleine lettertjes goed leest en begrijpt dat hij voor enkele duizenden euro’s opdracht geeft. Dat geldt ook voor uw personeel! Als u vervolgens zelf gaat procederen, zult u waarschijnlijk
verliezen omdat u geen verstand heeft van juridisch ingewikkelde leerstukken als wilsovereenstemming en dwaling.

Kunt u dit soort nare discussies voorkómen? Enkele tips:
1. Geef pas opdracht na voorafgaande schriftelijke offerte.
2. Controleer vooraf de bedrijfsnaam op internet (klachtenforums), in het handelsregister en bijvoorbeeld de Rota.
3. Mensen die haast hebben, proberen u meestal een loer te draaien.
4. Instrueer uw personeel om advertentieverkopers niet te woord te staan, maar direct naar u door te verbinden.
5. Zeg tijdens telefoongesprekken nooit ‘ja’ of ‘dat is goed’. Dat wordt vaak geknipt en in een valse geluidsopname geplakt
6. Ga niet zelf in discussie als de advertentieverkoper aanspraak op
betaling maakt, maar schakel gelijk een ervaren advocaat in.
7. Doe aangifte bij de Politie en het Steunpunt Aquisitiefraude.
8. Controleer zelf alle facturen voor advertentiekosten.

Wij hopen van harte dat u ons niet hoeft te bellen.

Terug naar de updates

Bezoek- en postadres:
Beneden Oostdijk 42
3261 KX Oud-Beijerland

Tel. (0186) 751 680
Fax (0186) 751 689

info@deneefadvocaten.nl